Kamis, 24 April 2008

KERAJAAN KUTAI INDONESIA

Saya xtau lar bahawa indo ni ade jugak melayu di Pulau kalimantan, sepengetahuan saye ni melayu hanya ade dinegeri kita je. teruk la otakku ni(kahkahkah). setelah aku tengok daripada keratan akhbar pemerintah kutai kartanegara barula aku tahu bahawa melayu jugak berkembang pesat. rujuk kat sini untuk melihat penuh.

Kerajaan Kutai ni memiliki sejarah besar dalam bidang kerajaan indonesia. kerajaan mulawarman adalah suatu kekuatan besar dimasa silam. perkembangan melayu malasya pun xdapat lepas atas kekuasaan kerajaan melayu kutai.

perkembangan bahasa kutai saat ini masih nampak keberadaannya. walaupun perkembangan bahasa indo masih dominan dijaman sekarang tetapi bahasa kutai masih bisa di dapati di daerah tenggarong dan kukar hulu. khusus tuk kukar hulu dialek bahasanya pon kenyataaan berbeza dengan kutai tenggarong

berikut petikan yang saya ambil di situs bahasa kutai :

Bahasa Kutai adalah Bahasa Melayu yang tumbuh dan berkembang sejalan dengan perkembangan suku Kutai. Suku Kutai sendiri merupakan suku yang mendiami alur di sepanjang sungai Mahakam. Populasi terbesar di wilayah bekas Kabupaten Kutai dahulu, meliputi Kabupaten Kutai Kartanegara, Kutai Barat, dan Kutai Timur.

Bahasa Kutai umumnya hidup dan berkembang dalam bentuk penuturan (percakapan), serta sastra dalam bentuk puisi (pantun). Sangat sedikit bukti-bukti tertulis yang dihasilkan dalam bahasa Kutai, terlebih lagi yang dihasilkan pada periode pemerintahan Sultan Kutai Kartanegara. Umumnya produk tertulis pada zaman itu berbahasa Melayu, dengan aksara Arab Melayu.

Berdasarkan morfologi penuturannya, ada tiga dialek dalam bahasa Kutai yang umum dijumpai saat ini, yaitu dialek Tenggarong, dialek Kota Bangun, serta dialek Muara Ancalong.

Mungkin para peneliti sastra berikutnya akan dapat lagi merinci sub-sub dialek di wilayah sekitar Tenggarong, Kota Bangun dan Muara Ancalong tersebut. Dialek-dialek ini berkembang dengan diikuti perbedaan morfologi maupun peristilahan untuk setiap kosa kata.
copy paste from www.koetai.com

teruk lar otakku ni. xpaham sikit pun apa tu arti morfologi. ade ke yang nak jelaskan ni? help me bro indo. please bro luwak, Please Ais G Nilam, Please Desember Ceria, Please Abe Hedly. bagi bagi penjelasan donk. *_-

Tidak ada komentar:


Free chat widget @ ShoutMix